test

Isnin, 10 Ogos 2009

PAS kalah soal Arak?

PAS kalah soal Arak?

Jawapan ringkas oleh saya ialah tidak.

Walaupun pertelahan yang berlaku seolah-olah kemenangan bagi DAP, namun langkah Ronnie Liew bukanlah satu langkah yang disokong boleh majoriti pengundi mahupun Makcik DAP atau Makcik MCA.

PAS berjaya membawa isu arak kekancah politik. Sebelum ini isu arak tidak diendahkan ketika UMNO BN memerintah. Berbuih PAS cakap, ia tidak dilayan, tetapi kini Pemuda UMNO pula yang nak tambah kuah, beria-ria nak atasi arak.

Setiap serangan politik berkenaan arak terhadap PAS di Selangor adalah serangan politik ke atas UMNO Melaka, Johor, Pahang.

PAS walau dengan 1/3 kuasa di Selangor telah mencuba, akan tetapi di Negeri di mana UMNO memerintah, ianya seolah-olah bukan isu politik.

Tak nampak pula Wanita UMNO jerkah pemimpin UMNO negeri soal penjualan arak.

Terhadap artikel di Malaysiakini yang menulis bahawa soal arak bukan soal orang islam sahaja.
Terdapat juga  ulasan di blog Tony Pua yang mengatakan bahawa suri rumah bukan islam juga dijangka menyokong langkah PAS.



alcohol is nothing but trouble.

marriages are crumbling becoz of this nonsense

i am very sure all the chinese housewives and whatever will
support 100% PAS good intention.

DAP/PKR please think out of the box.

remember we voted for changes.

Drinking and gambling are not part of chinese culture.

 Hakikatnya, di luar daripada dunia orang islam, negara barat juga pernah mengharamkan arak, kebanyakannya berlaku pada awal kurun ke 20.


The first half of the 20th century saw periods of prohibition of alcoholic beverages in several countries:
Arak juga diklasifikasikan sebagai perkara yang tidak elok dalam "Public Moral".

Jurutera politik PAS Selangor telah cuba menjadikan kawasan majoriti Islam sebagai tempat larangan penjualan arak. Akan tetapi, golongan yang tidak mahu arak dijual di kawasan berdekatan kediaman, juga terdiri daripada daripada bukan islam.


Maka, sesuatu kaedah lebih baik perlu dicari supaya penyokong anti-penjualan arak di kalangan bukan islam dapat bersama-sama PAS mengurangkan kesan sosial daripada arak.

Sekiranya ada 1 taman perumahan baru didirikan, adakah penduduk berbilang kaum di kawasan itu pernah diberi peluang ditanya samada anda mahu arak dijual di kawasan situ atau tidak. Yang mana keputusan itu akan memberi kesan kepada masa depan anak mereka yang akan membesar di situ.

Maka PAS perlu merangka strategi Kejuruteraan politik yang tersusun supaya dapat berkawan dengan NGO atau sayap parti politik yang lain seperti Wanita PKR, Wanita DAP, atau madd.org (Mothers Againts Drunk Driving), atau persatuan Mahasiswa.

Wanita PKR adalah satu organisasi yang paling sesuai untuk menggambarkan adakah benar kaum ibu pelbagai kaum penolak penjualan arak berleluasa.

Ketika pra dan pasca demo mansuhkan ISA. Saya selesa berurusan dengan Wanita PKR.
Terima kasih Felicia, Fairuze, YB Zuraida dll.


YB Zuraida, Terima Kasih kerana menelefon saya di Bukit Jalil.

4 comments:

  1. nak kawal pun dah bising... ni belum citer nak haramkan terus.. boleh berperang Malaysia ni agaknya...
    ada la tu tangan-tangan tersembunyi (invisible hands) yang sedang memainkan peranan mereka.. kerana soal sebenarnya bukan arak... tapi lebih kepada ekonomi.. profit maximization...

    BalasPadam
  2. LU BODOH LA ...EXCO RAMAI SIAPA...

    BalasPadam
  3. Kita selalu menunding jari, bilamana ada pihak2 yang membangkit isu-isu yang berkaitan premis arak, orang Islam bekerja di tempat jual arak, menghidang minuman arak dan yang sama dengannya.
    Orang Islam mempunyai kekuatan sebenarnya dan banyak kesempatan, tetapi kita tidak peka dengan syarat perlesenen arak. Jalan mudah selalunya, dia nak jual, dah minuman mereka kita tak boleh sekat. Sebenar kita boleh,jika kuat iltizam dan bersungguh, bersatu sesama saudara seagama. Itupun kalau ikhlas melakukannya. Jangan pula atas sebab kepentingan parti politik sahaja. Tak tahulah ini perkara baru,tetapi notis umum diatas telah lama ada didalam akbar2 arus perdana. Jadi jangan terus boikot akhbar2 ini, walau umumnya yang tepat ialah kepustusan nombor 4 ekor sahaja.
    Notis Umum diatas selalu disiarkan dalam akhbar sebagai syarat kelulusan lesen premis arak,yang dikeluarkan oleh Lembaga Pelesenen (Eksais) Kastam. Jika ada bantahan susah mereka nak buka premis2 macam ini, yang kita tahu jika diluluskan haru-biru masyarakat disekelilingnya. Semua bangsa akan terasa bahangnya.
    Jadi kita masyarakat Islam bertindaklah, jika ada iklan sebegini yang menjejaskan kawasan anda tinggal buatlah bantahan,secara bertulis dan sebaik oleh kumpulan, persatuan, atau NGO. PAS boleh lakukan melalui cawangan2 yang ada, UMNO seharus pun begitu, juga AJK Masjid,Surau dan Persatuan Penduduk Islam.
    Benda ni dah ada lama, tak kan loyar dalam PAS dan UMNO lepas pandang atau buat bodoh je.

    Saya cuma bagi jalan, Saya duduk kat kampong je,dah muak dengan tipu muslihat orang politik


    http://www.state9express.blogspot.com/

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit