test

Rabu, 15 Julai 2009

Kupon Beras untuk Subsidi?

Berita Harian semalam menunjukkan cadangan supaya kupon beras akan digunakan untuk kaedah pengsubsidian beras ST 15.
Kupon itu untuk golongan yang memerlukan sahaja.

Memandangkan kupon beras adalah untuk golongan miskin sahaja, maka adalah lebih baik dan mudah kalau kupon beras itu diberikan kepada golongan miskin supaya mendapatkan beras, bukan hanya subsidi beras,

Kupon beras percuma ST15 untuk golongan Miskin.

Harga beras ST 15 di pasaran runcit perlu berada pada harga sebenar supaya pekerja asing tidak menikmati subsidi itu.

Daripada mengsubsidi harga beras ST 15, harganya kelihatan murah, tetapi RM 1.x juta sehari perlu dibayar untuk mengurangkan kos, adalah lebih baik RM 1.x juta sehari itu digunakan untuk beras percuma pada golongan miskin.





11 comments:

  1. En HP,

    tadi soalan yang akan timbul , bagaimana golongan miskin ingin mendapatkan kupon tersebut ? perlukah mereka berebut ? perlu adanya melalui "berokrasi" untuk sekampit beras ??


    ***
    cadangan memberi beras percuma kepada mereka amat baik ...

    BalasPadam
  2. Todak:

    Soalan yang sama boleh ditujukan kepada kementerian, kalau guna sistem "kopun subsidi beras".

    Kalau mereka ada mekanisme untuk "kupon subsidi beras", maka mekanisme yg sama boleh digunakan untuk "kupon beras percuma".

    BalasPadam
  3. harap dan berdoa mereka dapat melaksanakannya...
    tiada penyelewengan untuk "pemberian kupon beras" ...
    pernah dengar cerita isu pemonopolian beras di utara Malaysia ??

    ****
    kupon =
    coupon (plural coupons)

    - (obsolete) A certificate of interest due, printed at the bottom of transferable bonds (state, railroad, etc.), given for a term of years, designed to be cut off and presented for payment when the interest is due; an interest warrant.
    - (finance) Any interest payment made or due on a bond, debenture or similar (no longer by a physical coupon).
    - A section of a ticket, showing the holder to be entitled to some specified accommodation or service, as to a passage over a designated line of travel, a particular seat in a theater, a discount, etc.

    BalasPadam
  4. Macam balik ke zaman Jepun saja beli beras pakai kupon.

    Zaman sekarang kena guna smartcard untuk elak manipulasi atau penipuan.

    BalasPadam
  5. zaman Jepun beli beras pakai kupon ke ??

    smartcard ?? card tu pun kena beli dulu ....
    lepas itu kena masuk nilai dalamnya ....

    BalasPadam
  6. Apa ke bengap nyer cadangan gomen ni.. Yg org Singapore beli beras kat Malaysia tu takpe? Tapi warga asing yg bekerja untuk Malaysia nak disekat.

    BalasPadam
  7. macam mana nak pastikan yg layak sajer dapat kupon nie...teringat kat projek rumah rakyat yang tak layak pun boleh dapat

    BalasPadam
  8. http://syahrilkadir.wordpress.com/2009/07/10/bila-anak-melayu-dirawat-di-gereja/

    BalasPadam
  9. hm.. tak dapat le aku nak beli beras ST15 lagi...
    kenalah naikkan bajet sendiri...

    BalasPadam
  10. aku betullll x setuju tentang kupon2 nii...cam budak sekolah..pasti nyer kupon byk jatuh kt kroni2..yg x sepatutnya makam st15

    BalasPadam
  11. ayo..yo..cam mane pemborong melayu nk edup..da la untung x seberapa..main kupon la pulak.clim lum tentu terus dapat

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit