test

Isnin, 13 Oktober 2008

Tidak! Anwar Tidak Minta 'Bajet' Baru Dibentangkan.Tajuk Malaysiakini Salah

Merujuk kepada berita di Malaysiakini tajuknya, Anwar minta Najib bentang bajet baru

Anwar Ibrahim yang saya kenal tidak pernah menggunakan istilah bajet, sehingga kini dia masih lagi lagi menggunakan istilah Belanjawan. Mana mungkin dia akan menggunakan istilah 'bajet'.

Jika diteliti berita Malaysiakini itu:

Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata ahli-ahli Dewan Rakyat tidak boleh membahaskan "belanjawan yang ketinggalan zaman" seperti dibentangkan lebih sebulan lepas. 

Manakala, berita di skuad DUN Batu Caves:

"Fokus kita sekarang ialah Belanjawan 2009 perlu dibentangkan semula kerana ia sudah tidak relevan dengan keadaan ekonomi semasa," katanya pada sidang media di lobi Parlimen di sini, hari ini.

Beliau berkata, usul undi tidak percaya tidak akan dibincangkan kerana soal belanjawan yang perlu dibentangkan semula kini menjadi keutamaan pembangkang.-

Tapi yang peliknya ada bajet di sini

 Ingat pesan saya.

Jangan Ada Seorang Pun Penyokong Pakatan Rakyat yang Menggunakan Istilah "Bajet"

17 comments:

  1. hai.hasbulpit aku rasa ubun2 kau ni masih lembik nak berkarya secara bebes begini...Aku tenguk kamu dgn skbc mmg jauh beza dari memberi maklumat.
    belajarlah lagi

    abg udin Kepong

    BalasPadam
  2. Bagi mengetahui mengapa perkataan bajet digunakan sila rujuk sini

    http://www.doubletongued.org/index.php/citations/bajet_2/

    http://www.doubletongued.org/index.php/dictionary/bajet/

    Saudara Sebol, maaf tiadakah isu lain yang hendak dibentangkan melainkan istilah "Budjet" ini?

    BalasPadam
  3. Rizal:

    Ada banyak isu lain, isu bail out, ekonomi, bahasa, emas, tapi ia duduk di topik masing masing.

    Tapi topik ini berkisar soal istilah.

    BalasPadam
  4. pelik betul cara orang-orang diatas menghentam orang.

    nampak gaya PR ke UMNO sama je gayanya.

    berbalik kepada isu buget, perkara ini ada dibincang dalam yahoogroups Teraju (eForum Penterjemahan dan Bahasa melayu).

    Rasanya mereka setuju istilah belanjawan lebih tepat dan sedap didengar.

    Lagipun kalau bukan kita yang memperjuangkan bahasa melayu, siapa lagi?


    boleh rujuk sini.

    http://groups.yahoo.com/group/teraju/message/3303

    politik, politik juga, jangan pula lupa isu-isu sampingan.

    :)

    BalasPadam
  5. Wawa

    Skuad DUN Batu Caves belum mengesahkan 3 ulasan pertama itu datangnya dari mereka.

    BalasPadam
  6. saya tak maksudhkan PR itu orang skuadbtcaves.

    cuma naluri sya mengatakan itu orang PR lah sbb takkan orang UMNo nak bersungguh-sungguh mempertahankan PR kan.

    :)

    BalasPadam
  7. wartawan skuad dun batu caves14 Oktober 2008 4:05 PTG

    salam skdbc nak mengesahkan 3 ulasan pertama tiada kaitan dengan skdbc.

    namun pada masa yang sama saya terpanggil untuk bertanya pada sdr hasbullah, mengapa anda sering mencari kesalahan skdbc sedangkan ianya remeh temeh sahaja. sama ada bajet atau belanjawan itu tidak penting. bagi kami biar maklumat dan tujuan kami sampai pada pembaca itu sahaja. niat kami ikhlas. tolong hentikan perbuatan mengecam diantara satu sama lain ini. ini adalah kali ke 2 saya minta perhatian dari sdr hasbullah untuk menghentikan cara terkutuk ini. sekiranya ada lagi yang sdr tak puas hati e-mailkan terus pada kami. bukan malukan dalam posting sdr. tapi kalau sdr tetap dengan pendirian terkutuk sdr. kami juga tau bagaimana untuk bertindak.
    sdr mewakili pas. akan tetapi cara sdr langsung tidak mencerminkan sdr sbg wakil pas.
    kepada 'wawa' saya ingin beri penjelasan jangan sibuk nak mengentam orang dan tuduh ini orang umno itu orang umno.. untuk pengetahuan wawa. sejak saya mula berpolitik saya bermula dengan reformasi iaitu umur saya ketika itu hanyalah 17 thn. so kenapa pulak u tuduh saya dari pada umno? mungkin anda dari umno..sebab yang masuk pr dari dulu semuanya dari umno. jangan setakat sedap mulut menuduh orang. saya harap smuanya cukup setakat ini. kalau sdr hasbullah selepas ini tak puas hati terus ke email sahaja sekiranya tidak mahu dimalukan di blog kami pulak. terimakasih. salam aidil fitri. maaf zahir batin

    BalasPadam
  8. wartawan skbc:

    OK,

    Tetapi mengapa sudara menganggap ianya sebagai "mencari kesalahan" sedangkan ia hanya menunjukkan kepelikan sahaja.

    Mengapa mengganggap ia sebagai satu kecaman?

    Mengapa mengganggap kerja saya "terkutuk" ?


    Jika berlaku "kecaman" pada tajuk sebelum ini, saya meminta jasa baik wartawan sekuad dun batu cave supaya memaklumkan ayat yang mana satukah yang dikira sebagai perbuatan "mengecam".

    Dalam catatan terdahulu, saya hanya menceritakan perkara yang berlaku dan mengiakan segala yang terkandung di blog Skuad DUN Batu Caves.


    sekiranya tidak mahu dimalukan di blog kami pulak.
    Adakah ini satu ugutan?

    BalasPadam
  9. Apa-apalah cik sebol. Cik sebol ni selalu putar belitkan kenyataan yang dah ada. Baru nak faham, terus jadi tak faham bila masuk kat blog ni...

    BalasPadam
  10. wartawan skuad dun batu caves14 Oktober 2008 7:43 PTG

    bukan ugutan..tetapi peringatan.. kerana tahap kesabaran setiap insan ada hadnya.. kami tiada halangan sekiranya sdr mahu menegur kami ianya pasti akan membina perhubungan diantara para bloggers PR akan tetapi cara penyampain sdr agak pelik dan seakan skan sengaja mahu mencari kesalahan kami adalah baik sekiranya sekiranya sdr mahu menegur kami terus sahaja e-mailkan pada kami dari pada membuat posting diblog sdr.. macam sdr ni ketandusan berita?? betulke?

    yang pelik teramat sekali ialah kenapa skuad dun batucaves?

    BalasPadam
  11. wartawan skuad dun batu caves,

    Mula2 dulu aku baru nak tulis dulu, nak ambil contoh blog yg guna belanjawan, aku terjumpa sdbc, bila dah siap letakkan sebagai contoh, alih2, terjumpa pula ada bajet kat posting lain.

    Nak buat macam mana, takkan aku nak bohong pengunjung blog aku dengan mengatakan seolah2 sdbc 100% guna "belanjawan".

    nak buat macam mana?

    BalasPadam
  12. wartawan skuad dun batu caves14 Oktober 2008 11:10 PTG

    aku tak boleh terima penjelasan macam ni.. apa pun aku harap sdr hentikan lah perbuatan terkutuk ni secepat mungkin!! semakin meluat dengan perangai lu la sdr...

    cukup.. kalau ada u nak tegur.. e- mail jer?

    kalau u bersikap gentle u akan buat apa yang kami harapkan.. kalau niat u tak betul mmg u akan terus menghentam sesama bloger pr!!

    BalasPadam
  13. dah la korang ni tak abis2 lagi ker. kalu brader pit nak berkokok lagi korang buat tak tau jela... biar kan die dgn labu labunya. lame2 senyap la tu...

    BalasPadam
  14. wartawan skuad dun batu caves :

    Sila emel saya sebolku@yahoo.com , beritahu saya tang mana tang "terkutuk", tang mana yang "mengecam" tang mana yang "menghentam".

    BalasPadam
  15. wartawan skuad dun batu caves15 Oktober 2008 12:39 PG

    sudah laa... suka hati u laa kalau semua u buat tak geti saya dah malas nak layan lagi u lepas ni.. suka hati la apa u nak buat u buat laa biar pembaca menilai sendiri

    BalasPadam
  16. bro pit please la.. matang la skit, kalu ko masih nak kondem org lagi, ko teruskan la, bukan bole halang pun. cume di minta tiada blogger2 lain bersikap kebudakan macam ni jer. banyak lagi isu lebih penting bole di bincangkan (bukan isu remeh) kay.

    salam reformasi..

    BalasPadam
  17. Entri ini mengundang kemarahan. Kenapa? Kerana ramai blogger yang masih mengekalkan sikap media lama seperti media konvensional. Dunia internet ialah dunia terbuka. Nyatakan pandangan, pendapat dan sikap. Daripada pernyataan, tulisan dan setiap entri anda pembaca boleh buat rumusan samada anda bersedia untuk terus menjadi blogger atau hanya memblog ikut musim.

    Isu bahasa bukan isu remeh. Saya melihat teguran sebol itu adalah perkara biasa di dalam alam blog. Jika tidak setuju dengan sebol, blog ini tiada halangan - mau masuk atau tidak, mau baca atau tidak, sama seperti mana mana blog, jika kita tidak setuju, jangan masuk dan baca. Kalau terasa ingin memberi komen, komenlah atas dasar entri yang dibuat.

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit