test


Pengkomen terkini ...


Sabtu, 20 September 2008

Hembusan Ditipu Harakah?

Menurut Hembusan, dia membaca harakah yang mengatakan sejumlah 1 trilion USD pelaburan akan masuk.

Rupanya memang Harakah mengatakan sedemikian.

Dalam sidang akhbarnya semalam, Anwar turut mengumumkan bahawa lebih USD1 trillion pelaburan asing menanti untuk memasuki pasaran negara jika politik, kehakiman negara, media, polis, peraturan Bank Negara diperbaiki.

Apa yang sebenarnya berlaku adalah, Anwar tidak kata USD 1 trilion pelaburan asing menanti.

Namun, Dalam kenyataan media Anwar, dia hanya mengatakan pengurus-pengurus dana itu mewakili aset 1 trilion USD.

Saya telah bertemu dengan ramai pengurus dana di rantau ini, yang mewakili aset yang berjumlah USD 1 trillion dan mereka telahpun menyatakan sokongan mereka kepada perubahan menyeluruh di Malaysia termasuklah kebebasan kehakiman, media dan pihak polis serta agensi pencegah rasuah yang lebih professional, juga peraturan yang mesra pelabur dan jaminan tiadanya campur tangan ahli politik di dalam pengurusan Bank Negara.

Pengurus dana atau "Fund Manager", aset yang dijaga (Asset under Management) oleh mereka itu di beberapa negara bernilai 1 trilion USD. Anwar tidak kata pun ada 1 trilion USD untuk dilaburkan di Malaysia.

Di sudut ketiga setiap cerita, Jed Yoong mempersoalkan adakah nilai 1 trilion "aset" itu kini masih bernilai 1 trilion setelah pesta kejatuhan saham berlaku.

Mungkin aset di bawah kawalan pengurus dana tersebut sudah merosot kepada 700 bilion sahaja.


Harap Harakah lebih berhati-hati dalam membuat berita.

13 comments:

  1. Anwar main psikologi di sini. Bila Anwar sebut ada pelabur yang "mewakili aset yang berjumlah USD 1 trilion", hal ni seolah-olah boleh buat orang-orang kampung faham bahawa pelaburan akan masuk sebanyak USD 1 trilion.

    Pengarang Harakah yang sepatutnya boleh lebih faham sikit-sikit tentang ekonomi berbanding orang biasa pun, boleh tertipu!

    Sekarang giliran saya pula nak main psikologi. Saya ada aset sebanyak USD 50 bilion. Tak banyak, cuma kurang USD 8 bilion saja berbanding Bill Gates. Saya mahu melabur di Malaysia. Jadi sekarang, ada sesiapa yang terfaham yang saya nak melabur sebanyak USD 50 bilion di Malaysia?

    BalasPadam
  2. Berbeza jika saya ada 27 trillion cengkerang, dengan saya nak bagi 27 trillion cengkerang kepada Rastom, untuk supaya dia boleh mula membuat manifesto nya.

    Hasbullah Pit, sharp observation! Awesome post!!

    Ada harapan jadi PM.

    Terkecuali, sukar sedikit, sebab ada dua calon yang mantap mendahului.

    Hehehehe...

    Aumm!

    Harimau menaip

    dan

    Hari hari mau menaip!

    BalasPadam
  3. memang harakah dan Anwar suka menipu, dan yg mudah tertipu plak adalah

    Ader ke nak bagi penyagak cam Anwar tadbit MSia.. ish ish

    BalasPadam
  4. Angan2 Mat Jenin...
    Anwar is like Magician...

    BalasPadam
  5. Hehe, sebenarnya investor luar tak peduli langsung pun sape PM Malaysia, sbb tujuan asal melabur adalah untuk meraih keuntungan, bukan untuk menderma.Sekiranya kerajaan sekarang nak tarik pelabur luar,mudah saja,mansuhkan polisi seperti embargo,tax,kuota dan sebagainya.Tapi kesannya sekiranya tanpa protection syarikat tempatan lah yang akan bankrup.Proton dengan protection pun masih gagal bersaing,apatah lagi tanpa protection.

    Ekonomi sebenanya adalah global,bukan semudah satu hala ajer.Sebgai contoh,macam pendapat setengah orang,kukuhkan ringgit,harga minyak di Malaysia akan rendah,rakyat akan hidup senang.Tapi pernahkah kita berfikir,ekonomi kita nih lebih kepada mengimport atau mengeksport?? Dengan lambakan komoditi seperti minyak kelapa sawit,minyak mentah dan sebagainya dengan mata wang yang kukuh profit margin eksporter ini akan jatuh.Dan adakah elok sekiranya ekonomi hanya bergantung kepada import dan pelaburan asing ??

    BalasPadam
  6. Hehe, sebenarnya investor luar tak peduli langsung pun sape PM Malaysia, sbb tujuan asal melabur adalah untuk meraih keuntungan, bukan untuk menderma.Sekiranya kerajaan sekarang nak tarik pelabur luar,mudah saja,mansuhkan polisi seperti embargo,tax,kuota dan sebagainya.Tapi kesannya sekiranya tanpa protection syarikat tempatan lah yang akan bankrup.Proton dengan protection pun masih gagal bersaing,apatah lagi tanpa protection.

    Ekonomi sebenanya adalah global,bukan semudah satu hala ajer.Sebgai contoh,macam pendapat setengah orang,kukuhkan ringgit,harga minyak di Malaysia akan rendah,rakyat akan hidup senang.Tapi pernahkah kita berfikir,ekonomi kita nih lebih kepada mengimport atau mengeksport?? Dengan lambakan komoditi seperti minyak kelapa sawit,minyak mentah dan sebagainya dengan mata wang yang kukuh profit margin eksporter ini akan jatuh.Dan adakah elok sekiranya ekonomi hanya bergantung kepada import dan pelaburan asing ??

    BalasPadam
  7. sapa kata pelabur asing tak penting? pelabur asing membantu dlm memberi suntikan modal . perniagaan / pelaburan org luar d negara akan membantu dr segi menjana ekonomi dan membuka peluar pekerjaan.

    tahukah saudara berapa rakyat luar negara yg membuka perniagaan dan melabur d dalam negara ini? jawapannya semakin berkurangan kerana meraka hilang keyakinan terhadap pentadbiran negara. kencenderungan pelabur utk melabur byk bergantung dgn keadaan negara spt kadar rasuah, jenayah, polisi dan sebagainya. malangnya sewaktu belanjawan tempoh hari tidak d titik beratkan usaha2 untuk menarik kembali pelabur2 ini.

    tahukah anda mengapa negara spore telah jauh kehadapan dr sudut ekonomi berbanding negara kita? malunya kita kerana jika d bandingkan antara spore dgn m'sia, kita d kurniakan byk sumber . malangnya kita tidak pandai menjaga mengurus dan menjanakannya.

    salah 1 faktor kejayaan spore adalah pelaburan asing yg memberansangkan . mengapa pelabur terdorong utk melabur d spore? . ini ada kaitan polisi spore yg membenteras rasuah habis2an sehingga menjadikan negara tersebut antara yg paling rendah kadar rasuahnya. (usaha2 membenteras rasuah telah dmulakan oleh lee kuan u). kesannya pelabur asing lebih yakin utk menanam modal d negara tersebut.

    jack

    BalasPadam
  8. Jack:

    Siapa pula yang kata pelabur asing tak penting langsung.

    Tetapi ekonomi yang terlalu bergantung kepada pelabur asing sentiasa dalam kedudukan bahaya.

    BalasPadam
  9. Tanpa Nama,

    Perhaps some investors don't care who is PM but to a large extent the PM will affect confidence levels -- that investors will be confident that their investments will be safe, that they will be able to find fair remedy in courts. Check out the PKFZ debacle where the Middle-Eastern partner had to pull out. That was a lot of bad communication n typical Chinaman BN style biz culture

    Our economic fundamentals are quite sound but unemployment is rising due to our unis churning out lots of unemployable graduates. Or the grads can be a bit picky about work when things are quite competitive even for foreign grads.

    I believe most investors or American companies are upset about the bumi requirements in govt contracts, etc.

    In a way reversing the bumi quotas in such govt contracts would be reversing what Dr M/Razak set out to do with the NEP as before that the Chinese + Brits got most of the gomen contracts. As I understand, with the NEP, the Chinese just had to share2.

    At the same time, we must also be open to competition. Many local bumi companies like Petronas invest overseas so similarly we should also open up our markets.

    The global environment is very harsh these days and mostly the BIGGEST BoYS survive, eating other smaller companies along the way. Esp in areas like manufacturing. But services like Engineering, Science, etc + even manufacturing are also good areas for R&D, the key is to find an advantage + market it.

    To me, our main competitive advantage is our country's natural beauty + tourism should continue to be developed as a core industry as it's sustainable ie if we keep our rainforests well it'll be there for a long time barring natural disaster.

    Another area is probably financial services, esp for Islamic products.

    Dun want to sound cliche but the K-economy as Dr M suggested is the way forward.

    It's hard to compete on a low-cost basis these days with other cheaper ASEAN countries + China.

    Tks.

    BalasPadam
  10. Tuan Hasbullah,

    Kebanyakan service provider (consultants, contractors, peguam, dsb) bumiputera mengharapkan kontrak kerajaan untuk cari makan. Kalau DEB tiada, saya tak nampak bagaimana syarikat-syarikat besar akan memberikan kontrak kepada mereka. Sekarang pun saya tak pernah dengar developr2 besar kepunyaan bukan-melayu memilih service provider melayu.

    Dan dah ada pun consultant melayu mula mendapatkan badan2 pemerintah propinsi seberang (indonesia) menjadi Client mereka.

    BalasPadam
  11. Salam kembali..

    Ahahaha..

    Tak sangka kita bicara benda sama, isi yang sama dan kupasan yang hampir sama.

    Sehati sejiwa sungguh kita berdua...
    Haha

    BalasPadam
  12. Hasbullah Pit berkata...

    Jack:

    Siapa pula yang kata pelabur asing tak penting langsung.

    Tetapi ekonomi yang terlalu bergantung kepada pelabur asing sentiasa dalam kedudukan bahaya.
    -------------------------------------
    sapa pula kata kita perlu terlalu bergntung kpd pelabur asing ? telah saya katakan negara kita mempunyai lebih byk sumber berbanding spore. spore yg kurang sumber dr kita telah berjaya mengambangkan ekonominya . mereka hanya mengharapkan perkhidmatan yg terbaik dpt d tawarkan kpd org lain dan keyakinan pelabur yg berterusan.

    masalah kita ialah sudahlah pengurusan sumber negara sendiri tidak dpt d urus dgn betul , malahan pelabur yg ciput semakin menghilang.

    ketirisan dan kebocoran sumber negara menjadi amalan dlm negara kita . ini permasalahannya. kalo kita tidak menyentuh soal pelaburan asing sekali pun , pokoknya kita gagal menguruskan sumber yg ada dlm negara.

    saya berpendapat kita tidak boleh menafikan kepentingan pelaburan luar kpd negara pada masa yg sama kita harus menguruskan sumber dlm negara dgn lebih baik dan mengagihkan kekayaan negara secara lebih adil.

    bercakap berkenaan masalah pengurusan sumber dan pengagihannya , tidak perlu kita lihat terlampau jauh, ambil shj cth yg kecil iaitu sumber yg d kutip dari org islam utk d agihkan kpd gol memerlukan - ZAKAT. difahamkan duit ZAKAT juga berlaku ketirisan dan kerap kali d persoalkan kemana hilangnya duit zakat walhal umat islam dlm negara ini makin bertambah yg miskin.

    sekian.

    -jack.

    BalasPadam
  13. PENDAPAT AKU....JGN BAGI KOMEN NEGATIF DULU SEBELUM TERJADI......KITA KENA BERI PELUANG KAT ANWAR.....UTK MENILAI KECEKAPNANYA.....DRP APE YG BERLAKU....SELAMA 51 THN...TA DE LA ORG SEDAR....TAPI KEMUNCULAN ANWAR.....ORG KAMPUNG DAN YG TAK BERPELAJARAN PUN DAH SEDAR DAN APA MENILAI APA YG BERLAKU SEKARANG

    BalasPadam

Google+ Hasbullah Pit