test

Sabtu, 7 Jun 2008

Politik Tutup Periuk Nasi

Ini semua kerja gila.
Sejak akhir-akhir ini kelihatan PETRONAS yang bersalah kerana sebab-sebab berikut:

Harga minyak Naik
Terengganu kehilangan royalti.
Projek yang melibatkan kroni.

Maka dikoreklah lagi cerita-cerita untuk menyalahkan PETRONAS sehinggalah gaji pemain muzik pun diceritakan.

Macamlah semua keuntungan PETRONAS itu hanya daripada hasil minyak yang dikorek di negara Malaysia sahaja. Sejak bila pula Malaysia mempunyai kedaulatan keatas Sudan sehingga rakyat malaysia boleh sesuka hati mempersoalkan setiap perbelanjaan PETRONAS?
Stesyen Minyak Jenama Engen Di Afrika Selatan ambil minyak dari Terengganukah?

Baru-baru ini banyak topik di Tranungkite mempersoalkan pelaburan PETRONAS untuk menguasai LNG di Australia.

Saya nampak perkara itu sebagai satu perkara positif, dimana PETRONAS akan menguasai LNG. Maksudnya, kita akan boleh kawal harga LNG, bukan lagi negara barat.

NGV di Malaysia semuanya disubsidikan oleh PETRONAS bukannya kerajaan Malaysia.

Kenapa tak persoalkan kenapa Shell tak subsidikan NGVnya?
Shell berani berniaga dalam kerugian semata-mata untuk kepentingan rakyat Malaysia?

Kenapa tidak menyalahkan BHPetrol kerana kesalahan harganya walaupun KPDN telah mengarahkan supaya menjadikanya sebagai RM 2.70?

Semakin banyak PETRONAS dipolitikkan, semakin bahaya negara kita.

Sewenang-wenangnya Lim Guan Eng nak gunakan duit PETRONAS untuk jambatan kedua Pulau Pinang.

Sewenang-wenangnya Anwar Ibrahim nak gunakan keuntungan PETRONAS untuk turunkan harga minyak.

Duit yang PETRONAS patut bayar, telah dibayar kepada Kerajaan Persekutuan.

Tugas kerajaanlah yang menyalurkan kepada rakyat, tak semestinya dalam bentuk penurunan harga, tetapi boleh juga dalam bentuk Subsidi Makanan.

Mengikut perkiraan saya, hanya 13.8 bilion sahaja diperlukan untuk meringankan beban rakyat seluruh peringkat tanpa mengira kaum.

Duit yang PETRONAS telah bayar jauh lebih banyak dari itu.

Ianya salah Kerajaan Persekutuan yang menyebabkan rakyat menderita.

saya mendapat komen berikut:

Woi.. BAHLOL, ko bagi komen tak berpijak dibumi yg nyata. Kalu betul la dia buat pelaburan untuk beri keuntungan kepada kerajaan malaysia, kenape si Bodolah tu gi naikkan rege minyak? Sepatutnye kerajaan dah boleh menyerap lonjakan rege minyak dunia tu dan tak perlu kurangkan subsidi. Pengurangan subsidi ini akan membolehkan kerajaan berjimat sehingga 13 billion. Untuk ape? Bodolah tak penah bgtau pun untuk ape duit tu.
Aku nak tanye ko la wahai si BAHLOL, ko kate dia akan dapat keuntungan selepas beli stake syarikat ni. So, ada ke dia akan turunkan balik rege minyak tu? Yela kan, dah ade banyak duit. Mestila boleh cover balik subsidi yg dah dipotong tu. Tapi, ikut pengalaman yg lepas2, bila dah naik takkan turun2 dah.

Mungkin ramai tak nampak, sebenarnya PETRONAS adalah alat bagi Malaysia untuk menguasai dunia, tanpa syarikat minyak yang kukuh, kita akan jadi macam Pak Arab yang banyak minyak, tetapi syarikat minyak negaranya hanya pandai korek sahaja.

Tak pandai membina jenama, menghasilkan produk pengguna.

PETRONAS sudah beli FL Selenia supaya menguasai pasaran pelincir dan teknologi pembuatannya.

Kalau Rakyat Malaysia selalu sangat mempolitikkan PETRONAS hanya kerana korek minyak di Malaysia, rasanya. Akta kemajuan Petroleum perlu diubah supaya hak mengorek minyak di Malaysia diberikan kepada anak Syarikat PETRONAS yang baru khusus untuk carigali di Malaysia.

sebagai contoh "PETRONAS Carigali Tempatan Sdn Bhd".

Kalau nak politikkan, Politikkanlah anak syarikat itu sahaja. Kalau terlungkup pun, terlungkuplah anak syarikat itu sahaja.

0 comments:

Catat Komen

Google+ Hasbullah Pit