test

Rabu, 31 Oktober 2007

Sambutan Halloween pada web 2.0

Sambutan halloween disambut setiap tahun, di beberapa negara di dunia ini pada 31 Oktober, ia berasal dari tradisi lama Gaelic sebelum zaman kristian lagi.

Kita lihat bagaimana pemain web 2.0 mengubahsuai logo mereka sempena halloween.

Youtube:






Yahoo:







Technorati:





Kita di Malaysia tak perlulah menyambut Halloween.

Ganyang DVD Transformers!!

Setelah saya membeli DVD Transformer yang asli, Saya amat kecewa apabila mendapati, ianya tiada sarikata bahasa melayu (Sarikata=subtitle). Walaupun saya lebih suka menghidupkan sarikata bahasa Inggeris pada DVD ketika menonton DVD, namun ketiadaan Bahasa Melayu pada sari kata amat menyedihkan, seolah-olah orang melayu tidak mampu membeli DVD yang asli.


Yang menghairankan pula ialah wujudnya sarikata bahasa Indonesia, Bahasa Thai, Bahasa korea pada DVD itu. Apa perlunya bahasa Korea dan Thai pada DVD keluaran HVN untuk pasaran Malaysia? Bahasa Mandarin memang ada sebagai sarikata, dan ia memang patut ada.

Akan tetapi, tiada vokal bahasa Mandarin pada DVD Transformer yang asli.

Bila saya kaji semula, memang banyak DVD asli yang tiada sarikata B.Melayu, DVD "Happy Feet" untuk pasaran tempatan juga tiada sarikata BM.

Apa sudah jadi?

Hampir semua DVD pasaran gelap, mempunyai sarikata BM. Pengusaha DVD pasaran gelap lebih mengiktiraf kewujudan Bahasa Melayu berbanding pasaran terang.

Adakah pembeli Melayu perlu membeli DVD pasaran gelap dan kemudiannya membeli merchandise yang asli seperti mainan, beg duit supaya 'legalize'kan DVD pasaran gelapnya?

Saya dan Umar, memang peminat Transformer, menanti 6 bulan untuk mendapatkan DVD yanbg asli, tetapi ia menghampakan. Sudahlah terpaksa beli DVD pasaran gelap kerana DVD pasaran terang hanya keluar beberapa hari selepas 6 bulan.

Berbanding dengan DVD 'Cars', DVD Cars bukan hanya mempunyai sarikata bahasa melayu, malah mempunyai vokal bahasa Mandarin.




Kesimpulannya, Ganyang DVD Transformer

Selasa, 30 Oktober 2007

DVD Transformer sudah keluar di pasaran terang

Baru sebentar tadi, Saya mendapat panggilan dari Speedy Video Mahkota Parade Melaka, yang memberitahu DVD Transformer telah keluar.

Bagi peminat DVD pasaran terang, boleh dapoatkannya mulai hari ini.

Untuk pasaran gelap, memang sudah lama ada, ada versi wayang, ada versi 'DVD'

Telefon Autobot:-

Harga Minyak .... ditulis oleh Morpheuzneo

Di bawah ini bukan saya yang tulis, tetapi ditulis oleh Morpheuzneo


aku kurang faham kenapa korang nak kaitkan umno dan pas dan hal ni atau bn dan pembangkang..

ianya tidak membawa sebarang makna..

korang ada belajar makro-ekonomi tak? kalau tak belajar ..at least pegi baca..

tak kira kerajaan bn ke.. pembangkang ke yg menang pilihanraya akan datang.., harga minyak tetap akan di naikkan juga!

ini kerana.. harga minyak di pasaran dunia dah meningkat ke paras 80 dan mungkin mencecah 90-100 dolar US setong menjelang akhir tahun ni!

mana mampu kerajaan nak tampung subsidi sebanyak tu!

kerajaan bukan hanya nak tampung subsidi kepada rakyat.. kerajaan juga harus tampung subsidi kepada penapis minyak utk pasaran domestik.

Betul laa macam Hasan Marican (pengerusi Petronas cakap), kerajana dah terlambat dlm isu ni.. Pak lah lembab sangat dlm merangka polisi yg terbaik utk menangani kenaikan kos bahanapi ni..

sepatutnya.. dari 3 tahun lepas lagi kita dah gunakan sistem harga floating..! harga yg berbeza-beza setiap hari berdasarkan harga minyak di pasaran dunia..

banyak negara yg dah buat sistem ni.., US start dari beberapa tahun lepas dah buat harga ni.., Britain dan kebanyakan negara EU juga dah buat..

bila guna sistem harga yg di tambat pada harga minyak dolar setong.., rakyat tak boleh nak blame sapa-sapa lagi dah.. ! melainkan mereka sendiri!

Hasan marican juga berkata dlm interview itu, di sebabkan harga bahanapi di malaysia sangat murah.., kita punya penggunaan sangat tinggi... dan penggunaan tinggi itu bukan penggunaan sebenar.. ianya lebih kepada penyalahgunaan. perkara2 seperti penyeludupan., atau rakyat asing yg datang isi minyak di sini.., dan macam2 cara lagi!! yang semuanya tak menguntungkan langsung rakyat malaysia.

kita mmg tak nampak.., kita tahu mengutuk aje! tapi bila subsidi minyak di salah gunakan.. kitalah yang rugi ! duit kerajaan yg guna utk subsidi tu.. duit kita!! duit kita bayar cukai tu!!

duit tu..kalau tak kene salahguna utk membayar kos subsidi yg tak sepatutnya tu.. dah boleh gunakan utk pembangunan lain!

sapa yang rugi kat sini? kita jugak!

tak kira sapa yang memerintah.. fundamental ekonomi nya tetap sama!

tak boleh lari dari tu... kalau macam sekarang pemerintah kita.. sangat lemah dlm merangka isu2 yg membabitkan fundamental ekonomi ni., kitalah yang rugi!

pastikan kalau kita plan nak tukar pun. orang yg nak di tukar tu tau mengenai ekonomi.. DSAI contoh nya! dia mmg pakar ekonomi! kalau dia bertanding.., aku tak berbelah bagi sokong dia!

tak boleh tahan dah dgn orang2 lembab macam sekarang ni.. ketinggalan malaysia ni dlm banyak segi!

Isnin, 29 Oktober 2007

Harga Minyak naik? matawang, pendapatan perkapita

Harga Minyak dunia yang dikira dalam USD, nasik sehingga mencecah USD 92.xx.

Maka seperti biasa, pembangkang akan mengatakan kerajaan akan menaikkan harga minyak selepas Pilihanraya atas alasan untuk sengaja menyusahkan rakyat.

Ada juga yang mengatakan bahawa PETRONAS yang akan meminta supaya harga minyak dinaikkan.

Dan kerajaan memerintah tanpa fikir panjang akan menaikkan harga minyak selepas pilihanraya.
dan apabila harga barang naik, kerajaan akan menyalahkan peruncit kerana menaikkan harga.

Dan PETRONAS akan untung besar kerana bukan sahaja dapat menjual minyak yang dikorek di Malaysia dengan harga tinggi, minyak negara orang lain pun keuntungannya dibawa ke negara kita.

dan ramai akan mengatakan kita patut gunakan keuntungan PETRONAS untuk subsidi minyak. Tetapi tidak mempersoalan kenapa keuntungan Shell, Caltex, Exxon Mobil boleh dibawa ke negara asal mereka.


Pada pendapat saya, Subsidi minyak itu adalah subsidi yang tidak adil, kerana pengguna Mercedes mata belalang dapat lebih subsidi berbanding dengan penunggang motosikal modenas.

Walaubagaimanapun ia amat perlu untuk mentabilkan harga minyak yang dibeli oleh pengguna.

Ketika zaman 1 USD = RM 2.50, ianya amat relevan kerana, harga minyak pengguna boleh kekal RM 1.13 agak lama.

ketika itu, adakalanya rakyat dapat subsidi, adakalanya kerajaan jual minyak lebih mahal kepada rakyat.
Tiada sesiapa yang komplen, walaupun ketika itu adakalanya kerajaan ambil subsidi dari rakyat.

Zaman ini, nilai ringgi kita rendah, pusing macam mana pun, kerajaan tetap kena beri subsidi minyak.


Bagi saya, tak mengapa kalau dihapuskan subsidi minyak kalau rakyat kita mampu.
Akan tetapi yang dipersoalkan mengapa pendapatan perkapita rakat tempatan rendah, dan nilai ringgit juga rendah.

Suatu ketika dulu, mantan PM (yang memecat TPMnya), telah menambat nilai ringgit kepada 1 USD = RM 3.8, kerana ketika itu, nilai ringgit telah jatuh lebih teruk. Ianya bagi saya sesuai dengan keadaan ketika itu.

Namun setelah pemulihan ekonomi, Pak Lah menjadi PM, dia amat leka dengan 'Islam Hadhari'. Sejak dia menjadi Perdana Menteri, tiak pernah sentuh soal ekonomi selama beberapa tahun. Agak menghairankan juga kerana dia memegang tampuk menteri kewangan.


Suatu ketika, nilai ringgit patut dilepaskan tambatannya dengan lebih awal, namun ia dilepaskan amat lewat, itupun diumumkan oleh Zetty, dan bukannya PakLah atau menteri kewangan.

Disebabkan kelewatan itu, negara kita rugi banyak.

menurut graf yang perbandingan nilai Ringgit, Dollar Singapura dan Bhat Thailand berbanding Dollar Amerika.

Bhat Thailand meningkat 40% berbanding USD
Dollar Singapura 20% berbanding USD
Ringgit Malaysia hanya menokok 10%




Mari belajar Matematik secara subversif.
Sekiranya Pak Lah melepaskn tambatan ringgit lebih awal, dan nilai ringgit meningkat 33%.

3.8 - 33/100 =2.546

1 USD = RM 2.546

Sudah jadi balik asal ketika sebelum gawat.
Walaupun harga minyak dunia dalma USD naik, harga minyak petrol tanpa subsidi mungkin hanya RM 1.50 seliter.

Takkan ku maafkan kesilapan PakLah lewat melepaskan tambatan Ringgit.

Jumaat, 26 Oktober 2007

Beras padu Informatif hari ini

Entah mengapa saya tengok "Beras Padu" hari ni cukup informatif.

Selasa, 23 Oktober 2007

Daya Graviti sudah tidak mempunyai vektor?

Angkasawan Negara telahpun 'jatuh' secara balistik menggunakan Kapsul angkasa Soyuz.

Seperti yang ramai orang telah maklum, ketika kemasukan semula, ia dikenakan daya graviti yang melampau sebanyak antara 4 hingga 5 G. sebagai perbandingan, daya graviti di bumi dianggap sebagai 1 G. Jika di bumi, anda mengangkat sekilo beras, ketika kemasukan semula, sekilogram beras itu umpama seberat 4 hingga 5 kilogram.

Kita ambil 3 senario graviti yang berbeza.
1. di bumi
2. di ISS
3. di dalam kapsul soyuz ketika kemasukan semula.

Dalam dunia fizik, 'Berat' dan 'Jisim' adalam berbeza. Dimana Jisim 1 kilogram beras adalah 1 kilogram dimana-mana, di bumi, atau pun di ISS atau di dalam kapsul soyuz ketika kemasukan semula.

Akan tetapi 'berat' bagi 1 kilogram beras adalah berbeza ketika di ISS, di bumi dan di dalam kapsul Soyuz ketika kemasukan semula.

Berat adalah sesuatu yang dirasai, kita angkat 1 kilogram beras dibumi adalah lebih berat daripada angkat 1 kg beras di ISS. Akan tetapi kalau angkat 1 kg beras ketika kemasukan semula, beras itu akan lebih berat dari 1 kg di bumi. Jisimnya tetap 1 kg.

Berat itu Daya.
F=m*a
Daya = jisim kali pecutan

Berat = jisim kali pecutan graviti.

yang dikatakan 1 G 4-5G itu adalah daya graviti.
G (huruf besar) adalah Daya Graviti
g (huruf kecil) adalah pecutan graviti.

Apabila pecutan graviti (g) bertambah, daya graviti (G) juga bertambah (kerana jisim tak berubah).

Yang pastinya graviti bukan tekanan (pressure), dalam konteks tekanan darah, tekanan tayar, tekanan air. diukur dalam unit psi,bar,Pa,cmHg

Walaubagaimanapun, amat mengecewakan apabila Nizal Mohammed, mengatakan bahawa Sheikh Muzafar mengelami tekanan graviti ketika siaran langsung pendaratan Soyuz.

Walaupun dibantu oleh Astronaut tersohor Robert Gibson, Nizal tetap salah apabila dia mengatakan 'tekanan' graviti. Sheikh Muszaphar bukannya menyelam ke dasar laut yang dalam sehingga mengalami tekanan yang kuat.


Bayangkan seorang pelajar yang ingin mengetahui proses kemasukan semula Soyuz , tertipu dengan 'tekanan' yang dinyatakan oleh Nizal. Bukan salah dia, tapi saya rasa perlu ada seorang Cikgu/Pensyarah Fizik tempatan di sebelahnya.

Daya, seringkali di panggil "tekanan" sudah banyak kali. Ini bukan isu istilah mana yang lebih sesuai, sama 'daya' vs 'tekanan'. Akan tetapi ia adalah 2 perkara yang berbeza.
Tekanan tidak mempunyai vektor.


Orang Kampung mungkin boleh mengganggap tekanan adalah sama dengan daya, akan tetapi apabila acara penting yang menyebabkan ramai pelajar ingin mengetahui tentang proses kemasukan semula Soyuz, akan terkeliru dengan tekanan vs daya.

Sememangnya istilah 'daya' jarang digunakan oleh penduduk Malaysia kerana ia hanya wujud dalam matapelajaran fizik, sudahlah ianya digantikan dengan 'force' ketika di sekolah, maka yang tinggal menggunakan istilah 'daya' adalah orang yang mendalami ilmu fizik secara subversif (seperti pengunjung blog ini).

Suatu ketika dulu, Iklan Sauber PETRONAS juga menggunakan 'tekanan' untuk merujuk kepada 'downforce', daya kebawah (ingat lagi iklan kereta F1 melekap ke permukaan atas terowong). Iklan budak Jerman BMW Sauber telah dibaiki dengan menggunakan 'daya tekanan' walaupun kurang tepat, tetapi sudah guna istilah 'daya'.


p/s: Kiriman blog ini ditujukan buat Cikgu Fizik saya En Vellupilai Ponudurai, yang mengajar fizik kepada saya pada tahun 1991 - 1992. Walaupun setelah 16 tahun, ilmu itu masih segar diingatan. Terima kasih kerana penceritakan tentang 'reentry' walaupun tiada dalam sukatan.

Isnin, 22 Oktober 2007

Ballade pour Azurah

Hujung minggu yang lalu adalah ulang tahun perkahwainan kami (aku dengan wawa), yang ke 4 mengikut Kalender F1. Maka kutujukan laju ini untuk kami berdua.



Setiap tahun, Kami menyambut ulangtahun perkahwinan mengikut Kalendar F1, Iaitu pada setiap perlumbaan GP Interlagos Sao Paulo Brazil.


Sedikit pendapat tentang GP Interlagos semalam.

Robet Kubica dapat potong Alonso, tapi rasanya jurutera perlumbaannya patut tukar dari strategi 3 hentian pit ke pada 2

Hamilton dan Alonso Kempunan

Massa tak berjaya jadi jaguh kampung.

Kimi juga yang jadi Juara Dunia, akhirnya.

Ada banyak pelanggaran.

Barichello bukan setakat tak jadi jaguh kampung, sebarang mata pun dia tak kutip tahun ini.

Ia merupakan perluambaan terakhir bagi Ralf Schumacher

Nakajima main langgar-langgar bermasa kru Hentian Pit nya.

Kru Spyker main peluk-peluk tayar

Sabtu, 20 Oktober 2007

Bukan Planet Biasa - Pluto

Terdapat beberapa temuramah dilakukan kepada orang ramai pada cerita animasi KaptenMut yang bertanyakan akan nama-nama planet yang ada di dalam Sistem Suria.

Ianya bagi saya diibaratkan satu cerita sedih kerana masih ramai lagi yang menganggap 'Pluto' itu sebagai satu satu planet. :(

Namun pengacara tidak pula cuba menyangkal bahawa jawapan yang diberikan oleh orang ramai itu salah. Memang sering "Pluto" diingat sebagai salah satu planet kerana ia yang paling jauh.

Namun para sainstis sering berdebat sejak berpuluh tahun lalu tentang status pluto sebagai planet sejak ia ditemui pada tahun 1930.

Ianya terlalu kecil untuk diiktiraf sebagai planet. Ianya dipanggil Planet Dwarf.
Saya tak pasti apa istilah rasmi BM bagi 'Dwarf Planet'. Buat masa ini panggil sahaja 'Planet Dwarf'. (mungkin 'planet kerdil' sesuai)

Ogos tahun lepas, secara rasminya Pluto terkeluar dari senarai Planet Sistem Suria.
Namun ramai orang Malaysia yang tidak tahu, termasuklah orang yang melibatkan diri untuk menemuramah orang ramai tentang planet pada program yang melibatkan Program Angkasawan. Amat menyedihkan.

Terkeluarnya pluto dari senarai planet juga berpunca dari penemuan UB313, dan kemudiannya dinamakan Eris, dimana ianya lebih besar dari pluto, tapi tidak cukup besar untuk dipanggil planet, akhirnya pluto tidak lagi diiktiraf sebagai planet.




Para peminat Pluto yang tak puas hati dengan status pluto boleh ajak ketua perusuh dan pasukan perusuh untuk berdemonstrasi sebegini:-


Rusuhan pluto

Jadi saya ingatkan lagi, beritahu anak-anak, cikgu sekolah, cikgu sains, Ahli Politik, bahawa
Pluto BUKAN lagi 'Planet',
ia hanya 'Planet dwarf' (planet kerdil)

Program Angkasawan bukan untuk Para Menteri

Program Angkasawan bukan untuk Para Menteri, tetapi untuk generasi akan datang, pewaris kita, Adik-adik yang masih bersekolah, yang belum bersekolah , yang masih merangkak, yang masih dalam kandungan, yang ibubapanya masih belum bernikah.

Walaupun banyak tentangan, tohmahan, saya tetap suka menulis tentang Program Angkasawan.

Julung-julung kali peruntukan untuk pertahanan dapat disalurkan ke arah pendidikan. Kebiasaannya, peruntukan untuk pertahanan hanya untuk pertahanan.

Kebiasaannya, kebanyakkan kempen ditujukan kepada pelajar sekolah, biasanya berjaya hanya diperingkat sekolah tetapi ia tak berjaya apabila di dunia sebenar. Mengapa?

Pelajar boleh diterapkan semangat cintakan ilmu ketika bersekolah, tetapi setelah tamat sekolah ianya hilang entah kemana.

Apabila pelajar cuba diterapkan supaya meminati sains, mereka tidak semestinya akan meminati sains apabila keluar dari sekolah, ataupun dirumah. Dirumah, ibubapa sering menyuruh anak mereka "Baca buku, siapkan kerja rumah, peperiksaan sudah dekat". Satu saranan yang memang membosankan bagi pelajar. Ditambah pula, mereka tidak diracuni supaya mempunyai satu sasaran yang jauh. Disitu silapnya sistem pendidikan kita.

Tidak, saya tidak menyarankan supaya menukar sukatan apabila mereka rasa tidak sesuai. Akan tetapi budaya orang kita yang cepat melatah, menyebabkan mereka berfikir singkat dan cepat-cepat menyuruh "Sistem pendidikan patut ditukar".

Ya ia memang patut ditukar, tapi bukannya perlu ditukar setiap kali Menteri ditukar.

Para Menteri pendidikan sering lupa, faktor ibubapa dalam membentuk pelajar.
menimbulkan minat pelajar
menetapkan sasaran bagi pelajar
membentuk akhlak pelajar
meningkatkan sifat ingintahu pelajar
banyak lagi....

Tapi para menteri lupa dan sering salahkan sukatan.

sebelum dan selepas ke ISS.Kembali kepada Penerapan minat terhadap sains dengan Program Angkasawan Negara. Tak mustahil kalau ramai pelajar akan jadi minat sains apabila Sheikh Muszaphar buat 'roadshow' ke sekolah-sekolah. Mungkin ia akan menjadi sudah terlambat kalau SPM sudah dekat, baru nak minat sains.

Kita perlu menunggu 20 tahun lagi supaya pelajar itu berkahwin, dapat anak dan anak dia yang akan minat sains. Memang terlambat.

Akan tetapi, jika Ibubapa zaman sekarang bertindak awal, maka, anaknya yang akan bersekolah dan sudah bersekolah boleh diterapkan minat terhadap sains oleh ibubapanya.

Jadi, Apa ibubapa zaman sekarang boleh buat untuk memupuk minat terhadap sains oleh anak-anaknya? Media di Malaysia tak memainkan 'Berita Teknologi'. Berapa ramai ibubapa yang baca Slashdot? Berapa ramai ibubapa yang suka ambiltahu berita sains dan teknologi supaya anak mereka boleh ada sifat ingintahu yang tinggi?

Berapa ramai ibubapa yang suruh anaknya "Jangan usik, nanti rosak" kepada anaknya?

Walaupun dengan adanya Program Angkasawan, berapa ramai yang ibubapa yang ambil tahu.
Ada yang tidak tau apa itu ISS, ada yang tidak tahu di ISS memang ada orang, ada yang tak tau siapa buat ISS, ada yang menjangkakan Angkasawan kita naik "Space Shuttle" dan bukannya "Soyuz". Ramai yang tidak ambil tahu apa latihan yang Sheikh Muszaphar dan Dr Faiz alami.
Banyak lagi perkara yang ibubapa boleh tahu untuk diterangkan kepada anak, tapi ibubapa tak mahu tahu.

Akan tetapi, tanpa sebarang usaha, Ibubapa boleh tahu "Anakku, Orang kita boleh jadi Angkasawan", pandai-pandailah anak itu memupuk minatnya terhadap sains.

Ibubapa jenis 'orang kampung' pun pasti boleh tahu 'orang kita pun boleh jadi angkasawan'.


Sebenarnya saya terharu melihat adik-adik kita yang berpeluang untuk berkomunikasi dengan angkasawan, ia mungkin akan menjadi pengalaman yang tidak dilupakan sepanjang hayat.

Akan tetapi, saya cukup tak suka akan sesi komunikasi Angkasawan dengan Para Menteri. Banyak soalan yang tak berkaitan dengan sains diutarakan.

Adakalanya saya kagum dengan Sheikh Muszaphar, dia terpaksa menjawap soalan yang sama berulang kali, asyik-asyik soalan graviti, soalan "makan apa", Soalan "apa perasaan". Umpama Abah yang menjawap soalan burung apa? Burung murai... burung apa? Burung murai.

Kalau pelajar sekolah yang tanya soalan sama berulang kali, Sheikh Muszaphar boleh jawap berulang kali atas rasa sayangnya terhadap ribuan adik-adiknya .

Tapi kalau dah tua bangka pun nak tanya soalan sebegitu, rasanya nak dibalingnya mikrofon yang melingkar terapung di ISS tu.

Saya sendiri banyak belajar bila tengok saluran 588 di Astro, Antara yang saya cukup kagum tadi ialah apabila dia membuat Graviti Tiruan (artificial gravity), mudah sahaja, putarkan sahaja, maka jadilah graviti tiruan ke arah paksi putaran. Umur 32 tahun, baru tahu. bodohnya aku.

Jumaat, 19 Oktober 2007

Happy Birthday Wawa


Kalau ya pun nak sambut hari jadi. Takkan makan nasi pun berlaukkan kek. Selamat Hari jadi juga untuk Ashamril

Rabu, 17 Oktober 2007

Beras Padu

Setelah sekian lama memikir cara untuk memberi pautan percuma kepada pengunjung blog ini, tanpa membuat pautan statik, akhirnya saya ketemu satu cara.


Sebelum ini saya pernah cuba menggunakan minekey, springWidgets untuk memapar kandungan terbaru dari blog-blog pengunjung blog ini namun tak memuaskan hati.

Baru-baru ini saya terjumpa kaedah yang menarik iaitu menggunakan Technorati Favourite, dengan menjadikan laman blog pengunjung blog ini sebagai 'Favourite'

Daripada Technorati Favourite , maka terhasillah RSS untuk disuapkan. Terhasillah OPMLnya. Saya amat baru dengan dunia web 2.0, maka Saya masih belum ada cara khas untuk menternak OPML sendiri.

Dengan menyalahguna kemudahan blogger, maka terhasillah 1 blog khas yang memberi pautan dinamik kepada pengunjung blog ini.

http://beraspadu.blogspot.com

http://taman-pitis.blogsite.org


Sekiranya laman blog anda tidak tersenarai sebagai 'favourite' saya, sila maklumkan dengan mengkomen kiriman blog ini. Andanya saya sering melawati blog anda, tetapi juga tidak tersenarai, juga maklumkan kepada saya.

Ahad, 14 Oktober 2007

Sheikh Muzafar ditipu Kerajaan Malaysia?

Pada tahun 2003 dahulu, setelah pembelian sukhoi dimeterai, Satu pemilihan Calon Angkasawan Negara telah dilakukan untuk memilih 'Angkasawan'. Maka seramai 11,250 orang telah memohon sebagai calon Angkasawan Malaysia.



Semua 11,250 orang pemohon itu tahu yang akan kita hanya akan menumpang Kapal Angkasa Rusia.
Antara 11,250 orang itu, yang terpilih sebagai angkasawan ialah Dr Faiz dan Sheikh Muzafar.

Pada borang DalamTalian ketika itu tidak pula dinyatakan yang pemohon hanya dapat jadi 'Peserta Penerbangan Angkasa' yang ada hanya 'angkasawan'.

Namun bila hari berlepas kian hampir, 'Angkasawan' terpilih itu dilabel sebagai 'Peserta Penerbangan Angkasa' oleh NASA, Agensi Angkasa Lepas Amerika yang tersohor itu.

Disebabkan label yang diberikan, maka ramai orang mempersoalkan kenapa ia hanya 'Spaceflight Participant'. Termasuklah pemblog tersohor ini dan yang ini.

Walaubagaimanapun, pembangkang tersohor tidak pula mempersoalkan tentang label Peserta Penerbangan Angkasa yang diberikan oleh NASA itu, hanya mengingatkan tentang perlunya langkah tambahan untuk memajukan Sains dan Teknologi supaya tidak menjadi seperti Arab Saudi yang lama dulu pergi ke angkasa lepas tetapi tiada kemajuan.

Berbanding dengan Arab Saudi, yang pergi itu ialah putera raja, tetapi di Malaysia pemilihan dilakukan secara terbuka 6 tahunyang lalu.

Jadi, Adakah Sheikh Muzafar ditipu oleh kerajaan Malaysia kerana pemohon dijanjikan untuk jadi 'Angkasawan', tapi hanya boleh jadi Peserta Penerbangan Angkasa ?

Adakah 11250 orang lagi pemohon juga telah ditipu oleh Kerajaan Malaysia?



Dari mana datangnya istilah 'Angkasawan' kalau tiada penutur B.M yang pernah pergi ke Angkasa Lepas?
hehe

Kita tak pernah ada program angkasa sebelum ini, bagaimana kita nak bezakan 'angkasawan' dengan 'peserta penerbangan angkasa'? Yang ada hanyalah kalau ke angkasa lepas di panggil 'Angkasawan'.

Mungkin kalau kita ada prohram angkasa yang maju, mungkin kita boleh ada banyak istilah.

'Angkasawan'- Istilah umum

'Rempit Angkasa' - Untuk yang suka merempit di angkasa lepas. Suka wili kapal angkasanya. mengubahsuai kapal angkasanya menjadi lebih bising.

'Penumpang Angkasa' - yang menumpang sahaja

'Penyelidik Angkasa' - yang menumpang sambil buat kajian.

'Juru Tiket Angkasa' - orang yang jaga tiket feri angkasa ulang alik dari marikh ke bumi.

'Angkasawan Haram' - Orang yang pergi ke marikh tanpa permit.

'Peramu Angkasa Melampau' - Orang yang menyediakan makanan minuman kepada 'penumpang angkasa' tapi melalukan aksi lucah setibanya di Marikh.

'Pencuri Angkasa' - Orang yang mencuri kepingan beli kapal angkasa orang lain supaya dijual di pasaran gelap di Marikh.

'Penyeludup Angkasa' - Orang yang menyeludup air dari bumi untuk dijual di marikh dengan harga lebih tinggi tanpa mengistiharkan air yang dibawanya.

'Subsidi Minyak Angkasa' - Subsidi yang diberikan supaya harga minyak kapal angkasa supaya harganya lebih murah.

'Penyeludup minyak angkasa' - Orang yang menyeludup minyak angkasa bersubsidi untuk dijual ke Thailand.

'Monyet Angkasa' - Penulis blog yang menulis blog dari angkasa lepas, gelaran diberikan oleh ahli politik bumi.

'Angkamewee' - Gelaran Penyanyi Rap Marikh yang masih belum balik ke bumi.

'Belanjawan' - Istilah bahasa melayu bagi 'Budget' yang digunakan di Marikh kerana ianya diharamkan dari digunakan di bumi.

'Kujie3' - Spesis Pokok Vanilla yang tumbuh melata di marikh.

"Astrokenot / cosmokenot' - Istilah yang dicipta cry4freedom. Entah apa maksudnya


Istilah di atas adalah rekaan semata-mata, ianya tak wujud kalau tiada program angkasa yang berjaya.
Memang banyak istilah yang boleh dibangunkan kalau Penerokaan Angkasa adalah perkara biasa.

Tetapi buat masa ini, istilah Angkasawan digunakan untuk sesiapa sahaja yang pergi keluar dari Atmosfere bumil, Tak kiralah samada dia penyedulup, atau penumpang, atau penyanyi rap atau penulis blog.

Sabtu, 13 Oktober 2007

Selamat Hari Raya

(Man ternampak burung)
Man: Abah!

Abah: Eh!
(Abah pergi tangkap burung)

Abah: Burung ni jatuh dari sarang ni man. Dia tak pandai terbang lagi ni, Nah ambil ni.

Man: Abah ni burung apa?

Abah: Burung murai nak.

Man: Burung apa?

Abah: Burung murai...

Man: Burung apa?

Abah: Burung murai.... naik naik

(Abah menyuruh man naik dibelakangnya)
Man: Burung apa?

Abah: Burung murai...

Man: Burung apa?

Abah: Burung murai Nak..

Man: Burung apa?

Burung murai sayang...

Man: Burung apa?

Abah: Burung murai...

Man: Burung Apa?

Abah: Burung murai, Man. Itu sarang dia Man, Abah dah jumpa dah sarang dia.


Abah tidak jemu-jemu menjawap pertanyaan Man anaknya itu.

Samalah seperti pembaca blog ini yang tidak jemu-jemu membaca blog ini, walaupun ada banyak perkara yang sukar di fahami.

Kenangan yang tidak dilupakan itu sebenarnya sedang berlaku sekarang.

Selamat Hari Raya buat Pengunjung blog ini yang tak jemu-jemu membaca.





sebol: Ini burung apa?
pembaca_blog: ...........

sebol: Ini burung apa?
pembaca_blog: ...........

sebol: Ini burung apa?
pembaca_blog: ...........

sebol: Ini burung apa?
pembaca_blog: ...........

sebol: Ini burung apa?
pembaca_blog: ...........

sebol: Ini burung apa?
pembaca_blog: ...........

Jumaat, 12 Oktober 2007

Gambar pos mortem Nurul Nuril Nurin Jazlin Jazmin

Sungguh ku tak sangka Gambar pos mortem Arwah Nurul Nuril Nurin Jazlin Jazmin juga tersebar melalui emel. Namun Seperti biasa, emel-emel yang dimajukan sering tidak sampai kepada saya walaupun sudah menggunakan emel sejak 11 tahun yang lalu. Mungkin kerana saya sering menegur penyebar hoax yang menyebar hoax tanpa usul periksa.

Apa tujuan gambar itu disebarkan? Atas dasar simpati? Sudah tentu ia bersifat 'rotten.com'. Kalau nak tengok gambar-gambar sebegitu, pergilah terus ke rotten.com, tak perlulah bukan peminat rotten.com pun terpaksa melihatnya.

Apa yang hendak dibuktikan? Selama ini jika adanya gambar kontroversi seperti gambar lucah , gambar budak U, gambar macam-macam. walaupun tak elok ditengok, tapi sekurang-kurangnya ia boleh dijadikan sebagai bahan untuk melihat sendiri samada sahih atau tidak. (lihat sekali cukup lah)

Tapi dalam kes Nurin Jazlin Jazmin, Apa yang hendak dibuktikan?
Nak buktikan ia sahih? Nak buktikan ia palsu?
Kalau ianya sahih, bukannya kita boleh tangkap perogol itu dengan memastikan gambar itu sahih.

Dari sudut SEO, (apa itu? ), Tahniah buat Vangardx kerana menang nombor 1 carta SEO 'Gambar Nurul Jazmin". Sehingga melepasai had lebarjalur.

Telah saya katakan Kesliapan ejaan ada kalanya memberi manafaat

Selasa, 9 Oktober 2007

Program Angkasawan yang Membazir?

Apakah benar Program Angkasawan Membazir?

Persoalan timbul apabila 'Angkasawan Negara' hanya dilabelkan sebagai
'Space Participant' ketika terbang ke Stesyen Angkasa Antarabangsa nanti, dan ianya melibatkan kos sebanyak RM 95 Juta, walaupun sebahagian kos telah diserap oleh pembelian Sukhoi SU 30 MKM.

Adakah ia membazir?
Adakah ia membazir?

Sebelum itu kita kaji dulu pembelian Sukhoi SU 30 MKM, yang bernilai USD 50 Juta sebuah.
18 pesawat Sukhoi SU-30 MKM = USD 900 Juta.

Akan tetapi kalau beli 18 buah F-18 Hornet = USD 60 x 18 = USD 1080 Juta.
Jimat USD 180 juta , lebih kurang RM 648 Juta.
Dengan Harga yang sama (USD 1080 Juta), Kita boleh dapat 21 buah sukhoi Su-30 MKM.

Itu pun F18 Hornet bukan Pesawat Generasi 3.5, ianya hanya Pesawat Generasi ke 3.
Tiada tujahan Vektor. Lupakan Pugachev Cobra.

Tapi kalau nak beli 18 Pesawat yang ada Tujahan Vektor buatan Amerika, iaitu F-22 Raptor, Harganya ialah USD 120 Juta. Kalau dengan nilai yang dibelanjalan iaitu USD 900 Juta, Hanya dapat beli 7 buah sahaja.

Kalau nak beli 18 buah F-22 Raptor, kita memerlukan USD 2160 Juta, lebih dari kurang RM 7 Bilion. Jadi kita jimat USD 1260 juta, kerana tidak memilih F22 Raptor.

Jadi, apalah sangat RM 95 Juta yang dibelanjakan untuk program Angkasawan itu berbanding dengan penjumatan RM 648 Juta kerana tak beli 18 F18 Hornet, dan jimat 4 bilion kerana tak beli 18 F22 Raptor.

Bukankah kita bodoh jika tak dapat hantar angkasawan percuma dengan pembelian Sukhoi SU 30, hanya kerana kita tak mahu berbelanja untuk memilih Angkasawan?

Akan tetapi siapa yang bazirkan sebahagian daripada RM 95 juta itu? Suatu ketika dulu, semua orang di Malaysia boleh memohon untuk jadi angkasawan, jadi ramailah yang memohon termasuk saya. Akan tetapi dari 11,275 yang memohon, hanya 894 sahaja yang disenarai pendek untuk membuat ujian larian 3.5 km, Akan tetapi, Hanya 454 sahaja yang hadir ujian larian dan dari itu . Memang menyedihkan hanya 50% sahaja yang hadir.

Eh ,
Dari 11275 pemohon, 894 orang sahaja diberi peluang, maksudnya 10381 orang tak diberi peluang langsung untuk diuji. Sekurang-kurangnya, kalau suruh semua orang itu lari, kosnya hanya lebih kurang nak anjurkan program sukan sahaja. Kalau semua 11,275 diberi peluang berlari, maka kalau 50% yang hadir, maka tinggal lagi 5500 orang, dari situ boleh dibuat ujian fizik atau ujian lain supaya yang betul-betul layak sahaja dapat jadi Angkasawan. Mungkin kita mempunyai calon angkasawan yang lebih baik dari Dr Faiz dan Sheikh Muzafar? (Atau mungkin mereka tetap terpilih.)

Atau mungkin kita boleh mempunyai Kelab Angkasawan yang mungkin mampu merubah negara pada masa akan datang.

Adakah kita tak mahu membelanjakan RM 95 Juta memilih untuk mencari Calon Angkasawan kerana ditetapkan sebagai Khairy Jamaludin? Itu adalah lebih tidak masuk akal.

Ya, memang RM 95 Juta boleh digunakan untuk membantu golongan Miskin. Bukankah sudah ada peruntukan untuk itu? Malah lebih dari RM 95 Juta, Kalau bijak mengurus perbendaharaan Negara, Pasti dari setiap Kementerian kita boleh salurkan kepada golongan miskin. Kementerian Perumahan boleh buat rumah kos rendah, Kementerian Kesihatan boleh kasi ubat percuma, Kementerian Pendidikan boleh sesiakan asrama percuma untuk Pelajar miskin sekali dengan makan dan minum. Tetapi tak perlukan guna wang untuk RND juga untuk tujuan itu.

Kalau nak gunakan juga RM 95 juta untuk golongan Miskin, terbitkan sahaja buku berkaitan astrologi beri percuma kepada pelajar miskin. Kalau tak hantar angkasawan, buku itu akan menjadi bosan, dan tidak dibaca. Tapi kalau kita hantar angkasawan, buku itu akan menarik minat peajar untuk membacanya. Apatah lagi dengan adanya gigi Dr Faiz dan Sheikh Muzafar yang cantik itu?



RM 95 juta itu boleh membuatkan gigi Rakyat Malaysia cantik, apa salahnya? Gantikan Kempen "Taknak" yang tak berjaya itu dengan kempen
"Kalau Tak Gosok Gigi, Jangan Mimpi Hendak Jadi Angkasawan".

Isnin, 8 Oktober 2007

Toyota Vios 2007


Minta tolong pergi ke URL ni dan Undi untuk saya.
(Jangan lupa klik 'Vote for This Design')

sekian terima kasih.

Ahad, 7 Oktober 2007

Kad Raya Dalam Talian Pos ke Merlimau DITUTUP

Kad raya

Dimaklumkan Kad Raya Dalam Talian Pos ke Merlimau DITUTUP kerana hari ini sudah 7 Oktober 2007.

Terima kaish diucapkan kepada pengunjung yang turut serta mengirim Kad Raya melalui blog ini dan terima kasih kepada pengunjung yang mempromosikan Kad Raya ini.

Tahun Baru Cina nanti boleh cuba lagi.


sekian.

Sabtu, 6 Oktober 2007

Ekspresi

Ini adalah Ekpresi muka budak yang jadi kertasdinding pada komputer echah@combi


Manakala, di bawah ini adalah ekspresi muka anak saudara Lily.lulu. Gambar yang dicuri dari blog echah@combi yang sebelumnya dicuri dari blog Lily.Lulu


Hampir sama dengan ekpresi muka Hamzah

Ekspresi muka ini dipanggil "Anak buahmu, bakal menantuku"

Jumaat, 5 Oktober 2007

Hati-hati menyuarakan FREE BURMA

Mungkin saya berlainan pendapat sedikit tentang isu Myanmar/Burma.

Myanmar atau nama lama Burma, sebenarnya mempunyai sejarah yang ramai tidak tahu, dahulunya ketika Kerajaan Islam Moghul India sedang masyur, terdapat kerajaan Islam di Myanmar/Burma. Namun akibat kekalahan demi kekalahan, Umat Islam di Myanmar terpinggir, malah hampir tidak diketahui ramai akan kewujudan umat islam minoriti di Myanmar/Burma.

Ada 2 pendapat tentang bilangan umat Islam di Myanmar, ada yang mengatakan 5%, ada yang mengatakan 20 %, entah mana yang betul.

Kalau mengikut URL ini. Islam in Burma. , banyak kali berlakunya 'Kempen Anti-Islam' akan tetapi mana simpati terhadap umat Islam di Myanmar ketika itu?

Selain Junta Tentera, 'Budhist Monk' juga menentang islam.

petikan dari Wikipedia Islam in Burma

Anti-Muslim Riots in Taungoo(2001)

In 2001,Myo Pyauk Hmar Soe Kyauk Hla Tai (or) The Fear of Losing One's Race and many other anti-Muslim pamphlets were widely distributed by monks. Distribution of the pamphlets was also facilitated by the Union of Solidarity and Development Association (USDA). The USDA is the civilian support wing of the military regime.[144] Many Muslims feel that this exacerbated the anti-Muslim feelings that had been provoked by the destruction in Bamiyan, Afghanistan. [145] The above anti-Buddhist actions of the Taliban in Afghanistan (the destruction of the Buddhas of Bamiyan) was used as a pretext to commit violence against Muslims in Myanmar by Buddhist mobs. Human Rights Watch reports that there was mounting tension between the Buddhist and Muslim communities in Taungoo for weeks before it erupted into violence in the middle of May 2001.Buddhist monks demanded that the Hantha Mosque in Taungoo be destroyed in "retaliation" for the destruction of the Buddhas of Bamiyan.[35] Mobs of Buddhists, led by monks, vandalized Muslim-owned businesses and property and attacked and killed Muslims in Muslim communities. [146]Buddhist monks demanded that the ancient Hantha Mosque in Taungoo be destroyed in retaliation for the destruction in Bamiyan.[147] On May, 18, however, Han Tha mosque and Taungoo Railway station mosque were razed to ground by bulldozers owned by the SPDC junta..[148]On May, 15, 2001, anti-Muslim riots broke out in Taungoo, Pegu division, resulting in the deaths of about 200 Muslims, in the destruction of 11 mosques and setting ablaze of over 400 houses. On May, 15, the first day of the anti-Muslim uprisings, about 20 Muslims who were praying in the Han Tha mosque were killed and some were beaten to death by the pro-junta forces. On May, 17, 2001, Lt. General Win Myint, Secretary No.3 of the SPDC and deputy Home and Religious minister arrived and curfew was imposed there in Taungoo. All communication lines were disconnected.[149]The mosques in Taungoo remained closed as of May 2002. Muslims have been forced to worship in their homes. Local Muslim leaders complain that they are still harassed. After the violence, many local Muslims moved away from Taungoo to other nearby towns and as far away as Yangon. After two days of violence the military stepped in and the violence immediately ended.[150]There also were reports that local government authorities alerted Muslim elders in advance of the attacks and warned them not to retaliate to avoid escalating the violence. While the details of how the attacks began and who carried them out were unclear by year's end, the violence significantly heightened tensions between the Buddhist and Muslim communities. [151]


Baca sendiri, Nilaikan sendiri, masihkan anda ingin menyokong dan bersimpati dengan Budhist monk?

Di Malaysia, Agama minoriti masih boleh mendirikan Rumah Ibadat mereka, akan tetapi keadaan jauh lebih berbeza apabila yang minoriti itu adalah Islam.

Walaubagaimanapun, Pestabola Merdeka sudah jadi milik kita

Khamis, 4 Oktober 2007

Rakaman Siperman Hitam memanjat secara mendatar

Oleh kerana rakaman spiderman hitam yang dulu agak pendek, maka pelakon ingin melakonkan semula aksi memanjat secara mendatar itu lagi sekali.

Ini bukan paksaan kerana ia dilakukan secara sukarela oleh pelakon itu.



Lihat video ini dari jauh supaya nampak lebih 'real'


Saya harap dengan posting sebegini dapat mengurangkan ketegangan yang berlaku di blog ini akibat dari banyak kiriman blog yang sukar difahami.

Sila komen menggunakan Nama & URL kerana blog ini tiada nofollow.
Anda akan dapat Jus Google.

Tip Blogger: Menggantikan 'nofollow' kepada XFN 'friend'

Wordpress mempunyai plugin untuk menjadikan setiap URL pengkomen dibuangkan rel='no-follow' . Apa maksudnya nofollow itu?

No follow pada rel di Tag HTML pautan menyebabkan robot penjadian kita tidak mengindeks pautan itu. Jadi buat penatlah komen dan letak pautan

Akan tetapi, pada blogger juga, sebenarnya tak perlukan apa-apa plugin untuk membuang nofollow , hanya ubah templat sahaja.

Merujuk kepada tutorial oleh Jackbook.com , Hanya perlu cari perkataan rel='nofollow' dan buang. Akan tetapi ia tidak mesra XFN.

Jadi, untuk menambahkan kemeriahan, saya telah mengubah no-follow pada templat blogger saya, kepada rel='friend'


Caranya ialah:-
Edit template, dan 'Expand Widget Template'
Cari guna CTRL+F 'nofollow'





Simpan Templat.



Jadi, setiap pengkomen blog ini, yang menggunakan nama dan URL (bukan akaun google) akan mendapat pautan percuma yang boleh diindeks oleh enjin Carian. Oleh itu komenlah banyak-banyak di blog ini.






Artikel lama tentang XFN:

Cinta di Lautan Web 2.0

Selasa, 2 Oktober 2007

Sistem Penomboran Saluran Astro yang memeningkan

Tahniah kepada Astro kerana mengkategorikan salurannya tidak berterabur seperti sebelum ini. Namun terdapat beberapa masalah.

Kanak-kanak amat sukar untuk menekan "612" pada alat kawalan jauh.
Kanak-kanak yang selama ini sering tekan sendiri "61", "63" kini bermasalah untuk menukar siaran. Namun kanak-kanak yang cepat belajar, boleh belajar "612" dan kemudiannya guna (+) & (-). Ketidak pandaian kanak-kanak bukan alasan untuk astro tidak mempertingkatkan kebolehgunaan.


Bagi bagi saya sendiri, biasanya akan ke 50 untuk navigasi saluran-saluran informatif, tekan 90 untuk navigasi siaran siaran berita, tekan 40 dan kemudian (+)(-) untuk navigasi saluran cereka.



Namun dengan penomboran baru. Ia amat sukar, bukan salah untuk guna nombor ratus ratus, tetapi sistem penomboran bagi setiap kategori tidak bermula dari nombor yang seragam.

sebagai contoh, Siaran 1xx, tidak bermula dari 100, tetapi dia bermula dari 101.
siaran kartun pula bermula dari 611, tidak 601 atau 600.

Siaran berita atau yang bermaklumat (5xx) bermula 501

Sukan pula bermula dari 811, bukannya 801.

Jadi kalau pengguna cuba untuk tekan x01, pada siaran kartun dia tak jumpa.

Jadi saya cadangkan supaya wujudkan menu bagi setiap kategori pada 800, 500, 600.

ATAU, wajibkan semua saluran bermula dengan x01, seperti 601, 501, 801, 701,401

Isnin, 1 Oktober 2007

Ketupat Hari Raya di Malaysia umpama 'Santa' + Tanglung

Perayaan Hari Raya Aidul Fitri di Malaysia memang unik, kerana ia mempunyai ikon tertentu untuk menggambarkan 'Hari Raya'. Di Indonesia, Hari Raya Aidil Fitri dipanggil di Panggil 'Hari Lebaran'. Secara antarabangsanya ia dipanggil 'Eid ul Fitr'.

Di Malaysia, mungkin ada orang yang hanya tau "Hari Raya". Cara orang Malaysia menyambut Hari Raya bagi saya dikira agak pelik berbanding negara lain, walaupun saya tidak menkaji negara lain, tapi dengan banyak unsur ketupat dijadikan simbol kepada Hari Raya.

Begitu juga simbol segi lapan Zaman Uthmaniah sering juga sijadikan latar belakang untuk menggambarkan Hari Raya. Walaubagaimanapun ia agak global berbanding 'ketupat'.

Suatu ketika dulu, logo google sempena Hari Raya adalah bersimbolkan bulan dan bintang (Tolong carikan gambar). Namun bulan dan bintang jarang dijadikan simbol untuk menggambarkan hari raya di Malaysia.

kita cerita berkenaan ketupat.
Ketupat adalah juadah 'wajib' ketika 'Hari Raya', walaupun ada yang tiruan menggunakan plastik, namun ketupat asli tetap pilihan utama.

Ianya juga simbol tak rasmi bagi hari raya. Walaupun ketupat tiada kaitan dengan islam, serupalah ia dengan Santa Klaus yang tiada kaitan dengan kristian tetapi dijadikan ikon utama ketika Hari Natal.

Di tempat awam, Ketupat tiruan sering, dianyam menggunakan riben sering di gantung. Kini ada juga logo ketupat di gantung, beserta tali terjurai, umpama tanglung.
(Sila cari gambar sendiri)

Ada juga, hiasan untuk Hari Raya, berbentuk kain merah untuk Tahun Baru Cina, tetapi ianya hijau dan bukan merah.(Sila cari gambar sendiri)

Kalau nak dikira dari sudut bunga api dan mercun, ianya memang mirip Tahun Baru Cina.

Duit Raya memang tiru 'Ang Pow', cuma warnanya hijau.

Sebenar, sambutan Hari Raya di Malaysia memang banyak meniru perayaan lain,
cuma ditukar simbol (dari naga ke ketupat), tukar warna, dari merah ke hijau kuning, pelita memang tiru deepavali.

Tak hairan nanti kalau ada jenis hiasan berbentuk pokok krismas, (tapi pokok lain) yang banyak ketupat tergantung di kelilingnya.

Mungkin suatu hari nanti Perayaan Hari Raya akan meniru Sambutan Bulan Kemerdekaan, Ada bendera 'ketupat' merata-rata.

Dan tak mustahil bagi perayaan lain untuk meniru Hari Raya.

Kad CNY DalamTalian diposkan ke Merlimau?
Ada sesiapa nak cuba buat?

Jadi apa kesimpulannya?
Tulisan ini hanya untuk membuat orang berfikir apa kesimpulannya.
Tulisan ini membuatkan pemblog lain akan mempamerkan contoh gambar di blog masing-masing.

Iwan c.m.n ada lagu raya...

Kepada peminat Iwan c.m.n,

Iwan c.m.n ada lagu baru, lagu raya

Theme: Eid Mubarak

Terharu rasanya apabila satu komen ringkas, di sini, akhirnya jadi realiti.

Terima kasih iwan c.m.n
Selamat Hari Raya.

Sudah seminggu boikot?


Seminggu yang lalu, Boikot bermula, boikot itu menyaran supaya pengguna tidak ke pasar selama dua minggu.

Pada masa yang sama, ramai pengguna memang sudah tidak ke pasar sejak... errr, masa sekolah rendah dulu.

Pada masa yang sama ramai pengguna yang makan di kedai, maklumlah pasar Ramadhan tumbuh melata ketika bulan Ramadhan ini.

Maka, persoalannya Sejauh mana boikot itu boleh berkesan? Kalau pengguna tidak ke pasar selama 2 minggu, walhal dia sudah tidak ke pasar sejak 10 tahun yang lalu, 5 tahun yang lalu. Maklumlah, budaya membeli belah sudah bertukar, daripada beli sayur di pasar, kepada beli sayur di pasaraya gergasi asing yang berdekatan.

Di pasaraya asing gergasi, mereka boleh jual murah sehingga di bawah harga kos. Mereka tahu, kalau beli sayur di pasaraya mereka, pengguna takkan beli HANYA sayur, mereka boleh dapat keuntungan dari minuman berkarbonat yang anak kita nak beli ketika kita hendak membeli sayur di Pasaraya gergasi asing.

Tapi di Pasar Penjual ikan HANYA menjual ikan, penjual ayam hanya menjual ayam.

Cuba undur seketika dulu, mengapa Boikot terhadap High 5 berjaya?

1. Pengguna mempunyai alternatif roti lain.
2. Peruncit boleh turut serta terajang High 5, kerana ada alternatif lain.
3. Sentimen keagaaman menjadi faktor pemangkin dan juga faktor promosi.
4. Pesaing High 5 cepat mengambil peluang untuk masuk ke kedai yang baru lepas terajang High 5.

Berbanding dengan Boikot kali ini, bagaimana peruncit di pasar nak boikot produk yang hanya mereka jual? Peniaga ikan nak boikot ikan, mereka nak jual ikan sardin sahaja?

Adakalanya mereka (MTUC/Pengguna) lupa kuasa peruncit yang juga boleh digunakan untuk memboikot.

Peniaga kedai makan juga dikira peruncit, merekalah yang selalu ke pasar untuk membeli barangan di pasar. Merekalah yang berkuasa untuk memboikot sebenarnya.

Akan tetapi, boikot ini terlalu umum, sehingga peruncit kedai makan tak boleh berniaga. Apa kata kalau boikot itu hanya tertumpu pada sesuatu jenis produk untuk tempoh tertentu, pasti boleh. Melainkan kalau peniaga kedai Nasi Ayam di suruh boikot jangan beli ayam, memanglah tak menjadi. Nak suruh semua orang makan garlic bread sahaja di kedai nasi ayam?

Jadi apa penyelesaiannya?
Penyelesaiannya ialah sesuatu jenis boikot yang boleh disertai oleh golongan peruncit, golongan pengguna kebanyakkannya tak memahami dari mana asalnya sesuatu barang sebelum ia jadi 'finish product'. Pengguna biasa tak faham kenapa pasaraya gergasi asing boleh jual murah.

Jadi, boikot tidak boleh terlalu meluas, mesti spesifik pada produk tertentu atau jenama tertentu.


sebagai contoh kalau nak suruh jangan beli 'ikan' di pasar, berikan alternatif, seperti:-
1. Pengguna HANYA boleh membeli ikan secara langsung dari nelayan.
2. Peniaga ikan di pasar sendiri disaran untuk tak jual ikan dipasar tapi dapat duit oleh persatuan pengguna atau tabung lain.
3. Peniaga kedai makan yang lauknya bercampur-campur , tidak jual lauk ikan tapi jual lauk lain.

Kalau untuk boikot ayam,
1. Peniaga ayam di pasar, kena tutup kedai tapi dapat pendapatan dari tabung lain.
2. peniaga nasi ayam pun dapat sesuatu sebagai ganti pendapatan yang terjejas akibat tak jual ayam.
3. Kena boikot KFC sekali.


Kadang-kadang pening juga, adakah kenaikan ini berkait dengan kekurangan bekalan?

Google+ Hasbullah Pit