test

Selasa, 30 Oktober 2007

Harga Minyak .... ditulis oleh Morpheuzneo

Di bawah ini bukan saya yang tulis, tetapi ditulis oleh Morpheuzneo


aku kurang faham kenapa korang nak kaitkan umno dan pas dan hal ni atau bn dan pembangkang..

ianya tidak membawa sebarang makna..

korang ada belajar makro-ekonomi tak? kalau tak belajar ..at least pegi baca..

tak kira kerajaan bn ke.. pembangkang ke yg menang pilihanraya akan datang.., harga minyak tetap akan di naikkan juga!

ini kerana.. harga minyak di pasaran dunia dah meningkat ke paras 80 dan mungkin mencecah 90-100 dolar US setong menjelang akhir tahun ni!

mana mampu kerajaan nak tampung subsidi sebanyak tu!

kerajaan bukan hanya nak tampung subsidi kepada rakyat.. kerajaan juga harus tampung subsidi kepada penapis minyak utk pasaran domestik.

Betul laa macam Hasan Marican (pengerusi Petronas cakap), kerajana dah terlambat dlm isu ni.. Pak lah lembab sangat dlm merangka polisi yg terbaik utk menangani kenaikan kos bahanapi ni..

sepatutnya.. dari 3 tahun lepas lagi kita dah gunakan sistem harga floating..! harga yg berbeza-beza setiap hari berdasarkan harga minyak di pasaran dunia..

banyak negara yg dah buat sistem ni.., US start dari beberapa tahun lepas dah buat harga ni.., Britain dan kebanyakan negara EU juga dah buat..

bila guna sistem harga yg di tambat pada harga minyak dolar setong.., rakyat tak boleh nak blame sapa-sapa lagi dah.. ! melainkan mereka sendiri!

Hasan marican juga berkata dlm interview itu, di sebabkan harga bahanapi di malaysia sangat murah.., kita punya penggunaan sangat tinggi... dan penggunaan tinggi itu bukan penggunaan sebenar.. ianya lebih kepada penyalahgunaan. perkara2 seperti penyeludupan., atau rakyat asing yg datang isi minyak di sini.., dan macam2 cara lagi!! yang semuanya tak menguntungkan langsung rakyat malaysia.

kita mmg tak nampak.., kita tahu mengutuk aje! tapi bila subsidi minyak di salah gunakan.. kitalah yang rugi ! duit kerajaan yg guna utk subsidi tu.. duit kita!! duit kita bayar cukai tu!!

duit tu..kalau tak kene salahguna utk membayar kos subsidi yg tak sepatutnya tu.. dah boleh gunakan utk pembangunan lain!

sapa yang rugi kat sini? kita jugak!

tak kira sapa yang memerintah.. fundamental ekonomi nya tetap sama!

tak boleh lari dari tu... kalau macam sekarang pemerintah kita.. sangat lemah dlm merangka isu2 yg membabitkan fundamental ekonomi ni., kitalah yang rugi!

pastikan kalau kita plan nak tukar pun. orang yg nak di tukar tu tau mengenai ekonomi.. DSAI contoh nya! dia mmg pakar ekonomi! kalau dia bertanding.., aku tak berbelah bagi sokong dia!

tak boleh tahan dah dgn orang2 lembab macam sekarang ni.. ketinggalan malaysia ni dlm banyak segi!

0 comments:

Catat Komen

Google+ Hasbullah Pit