test

Jumaat, 29 Jun 2007

"Merdekakah kiter jikalau hanya dgn memasuki peraduan... hehe"

Sajer acik nak tanya... (sebab dah lama tak bertanya kat sini)... mungkin ramai yg telah melupakan tanggungjawab mereka sebagai receptionist kat sini kan?...

Pernah tak kalian memasuk & merelakan diri kalian utk mencuba2 naseeb memenangi apa2 peraduan sempena 50 tahun kemerdekaan negara kiter nie?... Skang nie dah mcm cendawan tumbuh acik nengok kat iklan2 TV... peraduan 50/50 DIGI ler... peraduan Saya Anak Malaysia Petronas ler... peraduan Jutawan TM net ler dan mcm2 lagi ler yg legal... yg illegal tue wallahu a'lam ler jawabnyer...

So, meh kongsi skit... ada join tak?.. kenapa nak join?... dan kenapa takmo join langsung cam acik nie?... Nak kena mandi air munger ke?...



Jawapan ringkas:
Tidak merdeka dengan hanya memasuki peraduan.

Kalau kita lihat sekarang ni, macam cendawan tumbuh , semua perniagaan nak dikaitkan dengan merdeka.

kalau kita lihat 1 sudut, sebenarnya, syarikat perniagaan mengambil kesempatan atas semangat patriotisme untuk mengaut keuntungan.
Pelanggan akan pergi ke kedai yang lebih "Malaysia", lebih "merdeka" daripada kedai yang lain.
Akan tetapi, pelanggan sebenarnya tak mendapat apa-apa pengisian walaupun dengan menggantungkan bendera dikenderaan.

Oleh itu, tanyalah kepada syarikat-syarikat yang lebih "merdeka", apa yang hendak disampaikan?
Keadaan adalah lebih kurang sama, ketika Amerika dilanda 911 satu ketika dahulu.
pada mulanya, rakyat simpati dengan 911, kibarkan bendera Amerika, kemudian syarikat komersil pula mencari kesempatan.

Berbanding dengan Negara kita Malaysia, setiap tahun, rakyat seolah-olah disuruh untuk memeriahkan suasana dengan bendera. sehinggakan sampai 1 tahap dimana ada budak kecil yang hanya tahu panggil "bendera" sebagai "merdeka".

Ini adalah memang tak kena.


Berbalik kepada peraduan, saya tak tahu la syarikat komersil lain buat peraduan Merdeka untuk apa, tapi yang saya amat pasti, peraduan "Saya Anak Malaysia" oleh PETRONAS dagangan adalah bertujuan untuk menyampaikan mesej yang hendak disampaikan oleh PETRONAS (holding).
Mesej patriotisme yang telah disampaikan dahulu, incase kalau tak faham, disampaikan lagi.
Pelanggan yang nak masuk peraduan, perlu hayati iklan-iklan lama.
Bantu-membantu, keyakinan diri dan lain-lain.
Kalau tiada peraduan, iklan di TV hanya akan masuk telinga kanan keluar telinga kiri (bagi sesetengah orang).


soalan fosilmitra "kenapa taknak join", jawapannya ialah tak layak nak join :)

0 comments:

Catat Komen

Google+ Hasbullah Pit